Orc Software

Diskutera börsen i allmänhet och aktier i synnerhet.

Orc Software

Inläggav Neutral » tor jan 21, 2010 9:12 pm

Det ser ut som att jag är först ut med ett inlägg inom aktiesektionen. :D

Jag skulle vilja veta andra investerares tankar (tekniska såväl som fundamentala) kring Orc Software. Enligt min tekniska analys så ser jag ett utbrott ur en lutande IHS-formation med prismål på över 200 kronor. Ser ni några tekniska indikationer som kan vara värda en extra titt eller har finns det något fundamentala belägg för vidare uppgång för denna aktie?

Jag bifogar en bild över min tekniska analys.

Tacksam för svar!

Mvh Neutral

ORC-20100121.jpeg
ORC-20100121.jpeg (95.11 KiB) Visad 257 gånger
Neutral

Re: Orc Software

Inläggav toxxicc » lör jan 23, 2010 9:38 am

Vilket tidhorisont har du?

Teknisk:

MA(200) har agerat ett pålitligt motstånd tidigare och i nuvarande uppgång tagit en eventuell stöd position. Jag skulle lägga större vikt på att avvakta en rekyl ned till stödet för att se om uppgången är sund. Enligt min åsikt är inte IHS-formation de mest pålitliga formationerna, men den skall ändå läggas in i analysen.

Fundamental:

Det är det fundamentala som är viktigast i dagsläget. Orc och Neonet går samman. Affären ska presenteras på måndag morgon. Enligt Affärsvärlden är det Orc som ska lägga bud på Neonet.

Aktierna i de båda bolagen handelsstoppade på fredagen vid lunchtid. Innan dess hade Neonet toppat vinnarlistan medan Orc låg på förlorarlistan.

Analysera ihopslagningen och eventuella synergy vinster i följd av en affär. Kommer företagen fortsätta växa och till vilket pris?

Bortsett från uppköps spekulationer så är aktien relativt billig, trots en kursuppgång på 30 procent. Relativt attraktivt värderad med p/e 14 2010. Lägg därtill en fet utdelning på 10 kronor per aktie, vilket ger en direktavkastning på närmare 6 procent.
toxxicc

Re: Orc Software

Inläggav Neutral » mån jan 25, 2010 10:00 pm

Jag tackar för svaret.

Jag har ännu inte tagit någon position i aktien (var väldigt nära att lägga en köporder kvällen innan handelsstoppet men beslutade mig för att avvakta för ett test av nacklinjen). För närvarande är jag glad över att jag inte tog någon position för det visade sig idag att nacklinjen inte höll.

Min placeringshorisont för denna aktie skulle vara ca 1-2 år med målet runt 30 % ovanför utbrottet.

Det låter med andra ord som att aktien är attraktiv ur ett fundamentalt perspektiv. Med tanke på de senaste dagarnas kraftiga fall så blir den ju ännu attraktivare för varje dag som går.

Än en gång, tack för svaret.

Mvh Neutral
Neutral

Återgå till Aktier